grotten,wandelen en genieten - Reisverslag uit Miri, Maleisië van Pascal Linda Senna en Madée Cordes - WaarBenJij.nu grotten,wandelen en genieten - Reisverslag uit Miri, Maleisië van Pascal Linda Senna en Madée Cordes - WaarBenJij.nu

grotten,wandelen en genieten

Blijf op de hoogte en volg Pascal Linda Senna en Madée

12 Juli 2014 | Maleisië, Miri

Vandaag was weer een goed gevulde dag.
We begonnen met een boottocht waar we mee naar een nabij gelegen dorpje gevaren zijn waar de bewoners een klein marktje hadden om hun zelfgemaakte souvenirs te verkopen. Daarna zijn we doorgevaren naar de eerste grot, de wind cave.
Deze grot dankt zijn naam aan het samenkomen van 2 luchtstromen in de grot die voor een koel briesje zorgen. Het was een mooie grot met veel formaties en een hele grote kamer die de kings chamber genoemd werd.
Na even lopen zijn we bij de 2e grot aangekomen, de clearwater cave. Deze was groter als de wind cave en ook hier waren verschillende grote kamers te zien.
Middenin de grot liep een rivier met kraakhelder water. We zitten hier nu oin de droge tijd,maar als het regenseizoen er is staat het water bijna 2 keer zo hoog.
Na het bezoeken van de grotten hebben we heerlijk gezwommen in de rivier en in een natuurlijk zwembad, wat een heerlijke verkoeling!!
Het is hier erg warm en de zon schijnt het grootste deel van de dag, maar zelfs als het even bewolkt is is het nog heel warm,dus even zwemmen was lekker verfrissend.
Na het zwemmen zijn we met het smalle bootje weer terug naar de headquarters gegaan.
Pascal en de kids wilden een beetje relaxen en ik had nog wel zin in een wandeling, ik ben hier nu toch dus dan wil ik ook zoveel mogelijk zien.
Er zijn hier 3 wandelingen die je zonder gids mag doen, ik heb gekozen voor de botanica loop.
Dat was wel even raar,helemaal alleen in de jungle!
Ik heb verschillende soorten dieren gezien,mn insecten.
En natuurlijk heel veel verschillende soorten planten, zoals varens,orchideeën,aronskelken,wilde bananen etc.
Toen ik al een tijdje onderweg was begon het ineens hard te waaien en voor ik het wist plenste het met bakken uit de lucht, er was een soort schuil dakje waar ik een kwartiertje onder heb gestaan voor het weer wat droger werd.
Toen ik doorliep bleek ik al vlak bij onze bungalow te zijn, dus ik had net zo goed even door kunnen lopen,maarja dat weet je ook niet van te voren.
Om 19.00 uur is het hier helemaal pikdonker en hebben we met een gids afgesproken om het regenwoud in te gaan.
Hij heeft ons allerlei dieren laten zien die avonds en s’nachts leven.
Dekids vonden het wel heel erg spannend,want als je zaklamp uit is is het ook echt zwart voor je en achter je…
We hebben veel gezien, verschillende kikkers, verschillende soorten wandelende takken,hele grote slakken,een slang, een worm met de kop van een hamer,vuurvliegjes etc..
Het was een geweldige tocht.
Nu alles weer in de rugtas gooien want morgenvroeg hebben we om 7 uur een afspraak om met een gids de bovenlaag van het regenwoud te bekijken tijdens een canopywalk.
Om 11.45 worden we dan alweer opgehaald om naar onze volgende bestemming te gaan, Sandakan.
De eerste malariatabletten zijn ingenomen,dus we zijn er klaar voor.

• 13 Juli 2014 - 09:03

Rob & Mary Reintjes:

Zo weer mooie grotten gezien, lazen we. Indrukwekkende ervaringen opgedaan. In plaats van even je rust te nemen gaat die toverbal weer in haar eentje op sjok. Nou ja dat ging gelukkig ook weer goed en je hebt mooie dingen gezien. Op naar volgende avonturen.
    xxxx Mary & Rob