Kataragama festival - Reisverslag uit Kataragama, Sri Lanka van Pascal Linda Senna en Madée Cordes - WaarBenJij.nu Kataragama festival - Reisverslag uit Kataragama, Sri Lanka van Pascal Linda Senna en Madée Cordes - WaarBenJij.nu

Kataragama festival

Blijf op de hoogte en volg Pascal Linda Senna en Madée

17 Juli 2015 | Sri Lanka, Kataragama

Vanmorgen zijn we met een tuktuk richting het terrein van de tempels gereden.
In Kataragama wordt vandaag het startsein gegeven van het festival en het leek ons heel leuk om eens te kijken hoe dat allemaal wordt voorbereid.
Al toen we de brug overstaken zagen we al zoveel interessante dingen dat we daar al zo'n 2 uur rond hebben gehangen.
Mensen die hun hoofd kaal laten scheren (ze gebruiken voor iedereen het zelfde mesje tot het bot is en gooien het dan gewoon op de grond, goed oppassen dus!!)
In de rivier zagen we mensen een bad nemen na hun lange wandeltocht naar Kataragama, ze haalden er ook water om te koken, kookten dus ook langs de rivier op een houtvuurtje, ze poetsen hun tanden,deden de was,scheerden zich,maar ook de olifanten werden er gewassen die vanavond meelopen in de parade en ja ook die poepen gewoon in het water en iedereen banjert er gewoon doorheen. Meer dan genoeg te zien dus.
Daarna zijn we naar de eerste tempel gegaan waar we uitgenodigd warden om rijst en curry mee te eten in de gaarkeuken, dat hebben we op een nette manier afgeslagen. In de tempel werden we wederom zeer welkom geheten en kregen we een witte veeg met een rode stip op ons voorhoofd. Bij de volgende tempel hebben de kinderen weer een nieuw heilig bandje om hun pols gekregen, ze waren er weer helemaal blij mee. Er waren zo ongelooflijk veel mensen! Ze slapen en zitten overall en ze varieren van rijk tot straatarm.
Wij hadden nog wat samosa's over en hebben dit aan een gehandicapte man gegeven, die was er meer dan gelukkig mee.
We hebben gezien hoe de olifanten de tempels begroetten door te knielen voordat ze aangekleed werden en we hebben praatjes gemaakt met heel veel mensen. We hadden al afgesproken dat we curry zouden eten bij Carla, maar liever waren we gewoon op het terrein gebleven.
Na de maaltijd weer snel in de tuktuk ,want om 20.00 begon de parade.
daar aangekomen was het zo ongelooflijk druk dat we even niet goed wisten waar we naartoe moesten. Munasingha had ons vertelt wat de beste hoek was,dus daar maar naartoe gelopen,dat plekje wisten overduidelijk wel heel veel mensen. Maar onvoorstelbaar maar waar, mensen wilden graag dat we bij hen kwamen zitten en we mochten helemaal vooraan zitten bij de start van de parade, het was een super plek! Alles zagen we langskomen, de trommelaars, vuurdansers, danseressen,olifanten en de belangrijke tusker olifant die de juwelen van de godin droeg naar de laatste tempel, daar werden ze afgegeven en ging de stoet weer terug.
Ondertussen waren wij naar de hoofdtempel gelopen om te kijken wat daar allemaal gebeurde. dat bleek een goede keuze. daar werd de belangrijke olifant welkom geheten en werd ontdaan van alle bloemen en zijn kleed.
Madée en Senna hingen als het ware aan het hek van de plek waar de olifant aankwam (dat wisten we toen nog niet) En kregen alle bloemen over zich heen gegooid. de hele menigte kwam eropaf en we hebben ze er zo snel mogelijk weggehaald, want dat werd wel heel gortig.
Ondertussen stonden we per ongeluk , doordat we wat afstand genomen hadden van iedereen, vlak voor de 3 belangrijkste tempels en werd de tusker naar deze tempels gebracht. Voor iedere tempel moest hij een buiging maken, ongelooflijk om te zien dat zo'n groot dier dit doet.
Helaas (voor ons) hebben we niet gezien hoe de mensen zich doorboorden met haken ed,dit blijkt veelal s'nachts te gebeuren en aan het einde van het festival.
Om 23.30 namen we een tuktuk terug en kwamen we heel voldaan van deze geweldige dag weer aan bij ons heerlijke plekje.
We hebben geslapen als roosjes.

• 19 Juli 2015 - 13:44

Marloes Eijsink:

WoW, wat gaaf om mee te maken! Deze parade was toch wel anders dan die van Disney dus!

• 19 Juli 2015 - 13:57

Opa Cordes:

Dag Lieverds
    Zo alweer een hele happening meegemaakt en het gaat maar door jullie hebben straks geen tijd meer om te werken eerst moeten jullie alle indrukken verwerken en dat duurt zeker een half jaar en dan de voorbereiding voor volgend jaar weer beginnen maar alle gekheid op een olifant al met al zou ik het zelf ook wel allemaal willen zien misschien in het volgende leven wie weet het regend\ hier alweer de hele dag scheelt weer een ritje naar glanerbrug voor de tuin ik ga nu nog even het volgende verhaal lezen en daar mag oma op reageren mijn liefste groeten voor jullie allen en geniet nog rustig verder heb wel een beetje heimwee naar onze kleun kinderen .