Traditionele dorpen en heet water - Reisverslag uit Bajawa, Indonesië van Pascal Linda Senna en Madée Cordes - WaarBenJij.nu Traditionele dorpen en heet water - Reisverslag uit Bajawa, Indonesië van Pascal Linda Senna en Madée Cordes - WaarBenJij.nu

Traditionele dorpen en heet water

Blijf op de hoogte en volg Pascal Linda Senna en Madée

25 Juli 2016 | Indonesië, Bajawa

Vanmorgen zijn we richting de traditionele Ngada dorpen gegaan. Samen met een gids zijn we richting het eerste dorp gelopen ,Lololela village. Dwars door de jungle met geweldige uitzichten lag dit prachtige dorpje. Er leefden 4 families. Elke vader heeft een eigen huis, elke moeder en alle kinderen. Ze voorzien zichzelf van bijna alles, dat moet ook haast wel, want dit was al bijna een uur lopen vanaf het dorp, laat staan vanuit de stad..
De trekking vervolgde zich naar Gurusina, een ander dorp. Dit dorp was wat groter, maar er leefden 3 gezinnen. Er waren daar gewoon heel veel kinderen. Tja er is hier ook verder weinig of niets te doen, daar zal het aan liggen ;-)
Met de auto reden we naar het laatste dorp, Bena. Hier waren de mensen wat meer bezig met het weven van ikat, muziek maken en je zag veel kinderen spelen. Dit dorp had ook wat dingen te koop, ws voor de toeristen die af en toe langs komen.
Alle dorpen hadden graven in het dorp , oude en jonge mensen en hun graven staan gewoon bij de huizen.Ze zijn volledig geintregeerd in het dorp en er wordt zelfs thee op gedronken, alsof ze gezellig op de thee gaan bij de overledenen (dit zie je trouwens in heel Flores, heel apart..)
Na de lunch gingen we richting de SOA hot waterspring. We maakten er al grapjes over wat er dan wel niet in dat water moet zitten... Maar het was er werkelijk geweldig! Er waren allerlei kleine watervalletjes en heetwater poeltjes, waar je heerlijk kon relaxen. Ook hebben we nog natuurlijke glijbaantjes uitgeprobeerd bij de waterval, heel grappig. Na twee uur gingen we volledig uitgeweekt en soeselig terug naar Bajawa. Hier werd het alweer koud. De nachttemp. ligt hier rond de 15 graden en de dagtemp. rond de 30 graden. Een groot verschil dus en s'avonds dragen we lekker lange kleding en slapen we onder een warm dekbedje. Net als thuis hihihi. Nu lekker slapen, de wekker gaat morgen weer vroeg.

• 25 Juli 2016 - 21:58

Henk: