Een Schildpad - Reisverslag uit Kota Bharu, Maleisië van Pascal Linda Senna en Madée Cordes - WaarBenJij.nu Een Schildpad - Reisverslag uit Kota Bharu, Maleisië van Pascal Linda Senna en Madée Cordes - WaarBenJij.nu

Een Schildpad

Blijf op de hoogte en volg Pascal Linda Senna en Madée

21 Juli 2014 | Maleisië, Kota Bharu

Om 3.30 uur vannacht was het dan eindelijk zover!! Er werd op de deur geklopt, we mochten komen kijken naar een groene schildpad die op het strand haar eieren aan het leggen was.
We verzamelden weer in het restaurant en kregen wat instructies.
Aan het einde van het strand lag ze helemaal onder de bomen. We mochten in groepjes van 2 bij haar kijken. Madée en ik mochten als eerste kijken en daarna was Pascal met Senna aan de beurt.
Ze had inmiddels al wel gelegd en ze was zelfs haar nest al aan het dichtgraven, ze was heel erg snel, want normaal gesproken duurt dit veel langer.
Ze was hartstikke groot, zo’n 1 tot 1,5 meter
En daar lag die grote kolos te wapperen met het zand om het gat weer dicht te maken.
Nadat we haar bekeken hadden mochten we er zelf voor kiezen om weer naar bed te gaan of te wachten tot ze klaar was en ze de zee weer in zou gaan,maar dat kon tussen een uur en 3 uur duren.
We kozen er toch voor om te wachten. Aangezien deze schildpad best snel was was ze ook hiermee snel en een dik halfuur later kroop ze weer al flapperend naar beneden.
We zaten er precies naast en konden haar nu nog beter bekijken.
Ze kroop de zee weer in en verdween in het donker.
Daarna werd de kamer opengegane en Senna en Madée mochten hierbij helpen als ze heel voorzichtig waren.
Deze is een meter diep dus het laatste gedeelte konden ze niet bij.
Toen werden de eieren er 1 voor 1 uitgehaald. Tijdens het leggen word er een hormoon afgescheiden waardoor de embryo’s geen last hebben van het vallen, maar nog geen uur later is dit hormoon volledig uitgewerkt en moeten ze heel voorzichtig omgaan met de eieren en mogen ze niet gedraaid,geschud of op hun kop gehouden worden,anders komt er geen schildpad meer uit.
De eitjes zijn nog helemaal zacht en zien eruit als een pingpong balletje.
Senna en Madée mochten samen de eieren in een emmer leggen en elke laag bedekken met een laagje zand.
In de emmer van Bubbles mochten er 20 in en de rest van de bijna 100 eieren moeten naar de regering, die komen ze elke ochtend om 7 uur ophalen en word in de hatcherie van de regering uitgebroed.
Om 5.30 uur lagen we weer in bed.
Vandaag hebben we alweer lekker niets gedaan en gezwommen en gelezen.
Vandaag hebben we een snorkeltour geboekt naar Rawa island voor morgen.
We wilden de “standaard” snorkeltrip liever niet doen en deze werd ook afgeraden omdat we alle meerdere keren in Egypte geweest zijn en dan zou dit heel erg tegen gaan vallen.
Er moet dus een speciale boot voor ons 4 geregeld worden.
We hebben daar de kans om bumphead papagaaivissen te zien (deze zijn heel erg groot en hebben een bult als een bumper op hun hoofd) ook varen we nog langs turtle point om met een schildpad samen te zwemmen, dat blijft toch geweldig.
Nu gaan we zo maar weer eens lekker eten… Wie weet worden we vannacht weer wakker gemaakt..