Naar de bosjesmannen - Reisverslag uit Grootfontein, Namibië van Pascal Linda Senna en Madée Cordes - WaarBenJij.nu Naar de bosjesmannen - Reisverslag uit Grootfontein, Namibië van Pascal Linda Senna en Madée Cordes - WaarBenJij.nu

Naar de bosjesmannen

Blijf op de hoogte en volg Pascal Linda Senna en Madée

26 Augustus 2017 | Namibië, Grootfontein

26 Augustus (165 km)
Vandaag staan de bosjesmannen op het programma. We rijden met de auto naar Grashoek over een gravelweg en daarvandaan is het laatste stuk van ongeveer 6 km een 4x4 zandpad. Het lukt prima en we komen weer heelhuids aan zonder dat we hebben moeten graven.
We worden ontvangen door een kleine man die alleen een dierenvel om zijn edele delen draagt.
We gaan vandaag vanalles doen. We begonnen met een wandeling door de bush om te zien wleke planten en bomen ze gebruiken voor voedsel, kruiden en andere dingen zoals het maken van een pijl en boog. We namen gelijk de materialen hiervoor mee naar het dorp want de heren maken er later een pijl en boog van en de dames maken een ketting en een armband van materialen uit de natuur (bessen, bonen en een soort bloem uit de bush) Ook worden er stukjes struisvogelei gebruikt voor de versieringen en het hang en sluitwerk van de sieraden.
Zoals ik al zei was de man die ons ontving heel klein. Dit volk is erg klein van stuk en ze dragen allemaal een dierenhuiden lap en hebben allemaal kort haar. En van deo hebben ze zeg maar nog niet gehoord, ik hoop dat ze hiervoor ook ergens een plantje voor kunnen vinden...pffff
Senna heeft na het maken van zijn pijl en boog jachtles gehad. Sluipend moest hij ervoor zoregn dat de pijlen op de juiste plek terecht kwamen terwijl hij ook leerde hoe hij windrichtingen ed moest bepalen (is lullig als de prooi je ruikt aankomen...)Hij moest nog wel een beetje oefenen, maar uiteindelijk lukte het.
Ook kregen we uitleg over de traditionele spelletjes die ze doen met materialen uit de natuur en uiteraard kwamen de nodige traditionele dansen aan bod. Het was een hele leuke dag.
Toen we terugkwamen bij Roy's camp hadden we nog wel even de tijd om lekker bij het zwembad te ztten en dat was natuurlijk weer even heerlijk. Vanavond hebben we gegeten in het resaturantje bij de campsite. Het was koud vanavond dus we hebben lekker onder onze dekentjes in de tent wat liggen lezen...