Propellor vliegen boven de broccoli - Reisverslag uit Miri, Maleisië van Pascal Linda Senna en Madée Cordes - WaarBenJij.nu Propellor vliegen boven de broccoli - Reisverslag uit Miri, Maleisië van Pascal Linda Senna en Madée Cordes - WaarBenJij.nu

Propellor vliegen boven de broccoli

Blijf op de hoogte en volg Pascal Linda Senna en Madée

11 Juli 2014 | Maleisië, Miri

Vanmorgen vroeg zijn we om 7.30 uur vertrokken naar het vliegveld van Kuching.
We gaan vandaag naar Mulu.
Om 10.50 stond ons propeller vliegtuig keurig klaar en alsof het de bus was, stapten de vorige passagiers uit en wij dus in het vliegtuig.
Het is vrij klein en was best even spannend,is toch allemaal wat anders als een vliegtuig met gewone motoren.
Hij gaf een gigantische peut gas bij het opstijgen en voila, wij hingen mooi in de wolken.
Je kon mooi kijken naar alles onder je omdat ze niet zo hoog vliegen.
Je kon heel goed zien hoeveel hout gekapt word voor de aanleg van palmplantages, onvoorstelbaar dat dat allemaal mag!! Ik hoop dat het er hier allemaal over een paar jaar nog net zo uit ziet als nu,maar als je naar beneden keek,weet je al bijna zeker dat dat bijna niet het geval zou kunnen zijn.
Gelukkig was er nog heel veel broccoli te zien, zo noemen we het regenwoud van boven af,want het lijkt net op allemaal stronkjes broccoli.
Geweldig! Wat een ervaring om zo te vliegen!
Aangekomen in Mulu is er geen bagageband,maar een plek waar iemand de bagage uit het kleine vliegtuigje tilt en daarachter kan je ook gelijk een transfer regelen naar het National parc,waar wij overnachten.
We zijn om 12.30 geland en om 14.30 staat de eerste tour gepland,want die moest je hier van te voren boeken.
We gaan naar de deer en de lang cave en aansluitend naar de bat exodus.
Om half drie gaan we met onze gids onderweg, we begonnen allereerst met een pitviper slang,vlakbij de headquarters. Verder hebben we onderweg 2 plantenbus gezien, een rups die leek op een opgerold blad, een bruine slang,een rups met heel veel haar,een naakt vleermuisje, een paar kleine behaarde vleermuisjes,rare wormpjes, glimmende plakwormen die aan een grotwand hangen,veel vlinders en 3 miljoen andere vleermuizen!
De grotten waren erg indrukwekkend en gigantisch groot. Er hingen aan het plafond 3 miljoen vleermuizen die als het meezit rond 17.30 zouden uitvliegen in zwermen.
Tijdens het wachten op de bat exodus (het uitvliegen) begon het wat te regenen en dan kan je het dus wel schudden met het uitvliegen,want dan komen ze gewoon dus niet.
5 minuten later werd het droog en tot onze grote verbazing kwamen ze er ineens uit, het hield niet op in grote zwermen kwamen ze tegelijk uit de grot en vlogen ze samen uit om te eten,maar ook zo om de adelaars zoveel mogelijk te vermijden die ze anders op zouden eten. Soms waren het gewoon draaikolken van vleermuizen.
Tegen 18.00 uur zijn we teruggelopen en waren we net voor het donker terug bij de head quarters.
We hebben lekker gegeten en daarna gedoucht en nu gaan we lekker slapen,morgen gaan we weer leuke dingen doen .

• 13 Juli 2014 - 08:58

Rob & Mary Reintjes:

Zo weer een nieuwe ervaring erbij met zo'n klein propeller-vliegtuigje. Kicken, hè dan weet je tenminste veel meer het vliegen te ervaren. Lekker laag,dus mooi de natuur gespot. Die grotten zullen ook wel gaaf zijn als ik het zo lees. Gelukkig hield de regen op en gingen de vleermuizen op jacht. Ik ben zeer benieuwd naar foto's daarvan.
    groetjes Rob & Mary