De kou in - Reisverslag uit Ella, Sri Lanka van Pascal Linda Senna en Madée Cordes - WaarBenJij.nu De kou in - Reisverslag uit Ella, Sri Lanka van Pascal Linda Senna en Madée Cordes - WaarBenJij.nu

De kou in

Blijf op de hoogte en volg Pascal Linda Senna en Madée

16 Augustus 2012 | Sri Lanka, Ella

vanmorgen zijn we vertrokken richting Nuwara Eliya. Dit is een plaats in de bergen en hier is het behoorlijk fris, dus de vesten en lange broeken lagen klaar.
Onderweg hebben we genoten van de prachtige uitzichten.Allemaal theevelden en hier en daar een drupje waterval, want de meeste zijn droog omdat er het laatste half jaar bijna geen regen is gevallen, wat voor de locals niet echt pretje is, maar voor ons natuurlijk wel...
Ook hebben we een theefabriek bezocht en hebben het hele proces van theeplant naar kopje thee bekeken. Dat was leuk om te zien.
Daarna dus door naar Nuwara eliya en dat was best even koud.
Dit plaatsje ligt op 1800 meter boven zeeniveau en het was er rond de 16 graden.
Hier hebben we even rondgewandeld in een parkje en zijn we naar een meertje geweest... was niet echt heel bijzonder.
Maar daarna..... We zijn richting nanu oya gereden en hier hebben we kaartjes voor de trein gekocht.
We hebben in eerste instantie 2e klas kaarten gekochten, want de eerste klas was vol. Sampath zei dat we even moesten wachten om even met de stationschef te praten, en als we bijbetaalden regelde hij kaarten voor ons in de eerste klas observatiewagen. Zogezegd zo gedaan, die hadden we dus ook. We moesten eerst als gekken naar de trein rennen en gelijk op een stoel ploffen, want weg is weg, of je nu dus wel of geen kaarten hebt , wat een omkoperij hahaha, maar we hadden ze wel ;-)
Maar het verhaaltje ging nog verder.
Sampath stond buiten nog even te praten en als we wilden mochten we ook naar de locomotief bij de machinist zitten voor 1 uur, tegen een kleine bijbetaling natuurlijk ;-)
Als we de stationschef nog een klein beetje geld toestopten zou hij ervoor zorgen dat we nog 4 stoelen hadden in de eerste klas als we weer terugkwamen na dat uur,WAUW wat een ervaring we konden de hele omgeving zien aan de voorkant van de trein, dat was echt een van de meest geweldige uitzichten die we ooit gezien hebben, super!!!
Na een uur moesten we uitstappen op het station en moesten we naar de achterste wagon rennen om weer terug te gaan naar de eerste klas. En geloof het of niet, we kregen echt weer 4 stoelen , we lagen helemaal in een deuk!
Hier hebben we samen met de locals in de tunnels mee gegild, lachen joh! Dat doen ze hier allemaal en we hebben vrolijk meegedaan.
Madée heeft nog haar suikerpalm snoep (jaggery) gedeeld met de kindjes en dat vond ze helemaal leuk.
Dit was echt zo'n geweldige ervaring dat het bijna niet te beschrijven is.
Op het station van Ella werden we weer opgewacht door Sampath die ons eerst naar zijn zus bracht, waar ik veel email contact mee gehad heb.
Daar hebben we even thee gedronken en hebben we even kennis gemaakt.
We werden uitgenodigd voor het eten voor morgen, dat namen we natuurlijk graag aan, hartstikke leuk.
Daarna door naar ons guesthouse, waterfalls homestay.
Helemaal super hier,het is gerund door een aardig australisch stel.
en wat een fantastisch uitzicht hier!!! normaal gesproken kijk je hier op een giga waterval, maar ook die heeft nog een piesstraaltje.
Na een heerlijke maaltijd (samen met de andere 3 gasten) hebben we hier heerlijk geslapen.
De temperatuur is hier trouwens heerlijk, overdag rond de 26 graden en s'nachts rond de 20.