De wijde wereld in - Reisverslag uit Unawatuna, Sri Lanka van Pascal Linda Senna en Madée Cordes - WaarBenJij.nu De wijde wereld in - Reisverslag uit Unawatuna, Sri Lanka van Pascal Linda Senna en Madée Cordes - WaarBenJij.nu

De wijde wereld in

Blijf op de hoogte en volg Pascal Linda Senna en Madée

27 Augustus 2012 | Sri Lanka, Unawatuna

Vanmorgen zijn we met de tuktuk opgehaald en zijn we eerst naar de blowhole gegaan. Dit is een gat in de rotsen waar door de druk van de zee een gigantische spuit ontstaat, een beetje te vergelijken met een geiser. Er zijn er maar 6 van op de hele wereld, dus op zich best speciaal.
Het weer is eigenlijk te mooi hiervoor, dus de spuit is een stuk lager als normaliter, maar nog steeds behoorlijk.
Daarna zijn we doorgereden richting unawatuna. Onderweg weer van alles gezien. Het was een rit van een uurtje of 3 dus we hebben ons wel vermaakt.
Bij Kogalla zijn we ook naar een schildpaddenfarm geweest. Hier broeden ze de eieren van de schildpadden uit , ze kopen ze van de vissers die ze op strand stelen en verkopen op de markt, ze leggen ze in het strand en dan laten ze de schildpadden uiteindelijk weer vrij.
Ze hadden ook schildpadjes in een grote bak die gisterenavond geboren waren. En een paar behoorlijke grote, deze gebruiken ze oa om de plaatselijke bevolking (mn de kinderen) te leren hoe ze met de schildpadden om moeten gaan zodat er over een heleboel jaar hier nog steeds schildpadden komen om eieren te leggen.
Ze vagen ook schildpadden op die bv vast in vissersnetten hebben gezeten en er was er ook 1 die een complete flipper kwijt was doordat hij vastgezeten had.
Na even gevraagd te hebben hoe het zat met het vrijlaten van de schildpadden, mochten we na een "vrijwillige" vastgestelde donatie, 3 schildpadjes vrijlaten in zee , wat geweldig om die kleintjes te zien worstelen richting de zee, de een ging harder als de andere, het leek wel een wedstrijdje.
Dit was wel heel bijzonder om mee te maken, we hopen dat ze het alle drie zullen overleven (al is de kans klein...)
Daarna kwamen we aan bij Rathna's huesthouse, dit is ons volgende onderkomen voor de aankomende 3 nachten. We hebben hier een cabana vlak aan het strand en kunnen heerlijk genieten van het gigantische mooie uitzicht.

• 01 September 2012 - 14:08

Marcia:

Hihi, die schildpadjes, dat doet me weer helemaal terugdenken aan onze keer in Sri Lanka. Ik heb toen zo'n hartjes doosje met kleine schildpadjes gekocht ter herinnering en ter ondersteuning van de Turtle Foundation :) zo leuk!