Een dag om van te dromen - Reisverslag uit Kataragama, Sri Lanka van Pascal Linda Senna en Madée Cordes - WaarBenJij.nu Een dag om van te dromen - Reisverslag uit Kataragama, Sri Lanka van Pascal Linda Senna en Madée Cordes - WaarBenJij.nu

Een dag om van te dromen

Blijf op de hoogte en volg Pascal Linda Senna en Madée

22 Augustus 2012 | Sri Lanka, Kataragama

Vanmorgen ging om 4.45 uur de wekker al.
Pfff dat is wel vroeg hoor! Maar wel met een goed doel gelukkig.
Om 5.15 kam er al iemand aan met een kopje koffie en thee en even daarna was de jeep er al.
Onderweg naar yala Np even hoppers gehaald voor het ontbijt en we waren al snel bij de ingang van het park.
Nu zagen we pas echt voordeel van het feit dat we naar kataragama gegaan zijn ipv Tissamaharana (waar de meeste mensen naartoe gaan) omdat we de enige waren bij de ingang, en bij tissa kan je aansluiten in de rij.
Eerst zagen we een paar sambar herten en een mongoose, en een aantal verschillende soorten vogels in allerlei kleuren en maten.
Maar al snel kreeg we de tip dat er een luipaard gespot was. Als een gek reed de jeep naar de plek waar die gezien was, helaas op de weg vanuit tissa, waar we dus konden aansluiten in de rij jeeps.
We hebben even een glimp kunnen opvangen, maar meer als dat was het niet.
Daarna even ontbeten in de jeep met hoppers met banaan en een beetje jam, hartstikke lekker.
Madée is inmiddels hopper verslaafd…
Daarna weer verder gereden en hebben we weer van alles gezien,ook 2 olifanten, dis hier een stuk minder voorkomen als in mineriya np.
Om een uur of 11 zijn we naar een rivier gereden en hebben we lekker gebadderd en onze lunch gehad. Dit was weer een geweldige ervaring. Terwijl we een beetje aan het spelen waren in de rivier kwam er een grote arend aanvliegen die aan de zijkant van de rivier ging zitten, het was echt joekel!
Pascal en Senna gingen ondertussen uit het water en Madée en ik lagen er nog in toen die arend ineens op ons af kwam vliegen. Ik stikte zowat van schrik en Madée is maar achter mij gaan schuilen, want ik had geen idee of dat dier ook kleine kinderen wat aan zou doen (dit bleek gelukkig niet z te zijn, maar je weet maar nooit) hij ging in de boom boven ons zitten en heeft daar een minuut of 10 naar ons zitten kijken en wij naar hem.
Ook hebben we daar lekker naar den ijsvogeltjes gekeken en terwijl we aan het eten waren werden we omsingelt door een groep apen die ook wel wat lekkers lustte blijkbaar.
Dit werd op een gegeven moment best even spannend toen ze wel heel dichtbij kwamen.
S’middags zijn we weer verder gegaan en weer van alles gezien. Regen een uur of 16.15 weer het bericht dat er een luipaard gespot was! Wat een geluk! De kans is normaal al klein, maar 2 keer op 1 dag is echt mazzel hebben. Deze konden we allemaal goed zien en we hebben een hele tijd gewacht of hij naar het water zou gaan om te drinken, maar dat deed hij jammer genoeg niet.
Om 17.00 uur zijn we weggegaan omdat we voor het donker uit het park moeten zijn en omdat we ook nog naar een tempel zouden gaan.
Wat er toen gebeurde was helemaal fantastisch, de chauffeur begon te racen alsof zijn leven er vanaf hing! En wij dachten dat ons leven er zo ongeveer mee ophield, zo stuiterden we over de weg. De tracker was zo ongeveer buiten zinnen en hielp mee om de kinderen goed vast te houden, maar wij wisten nog steeds niet wat er nou aan de hand was.
Opeens remde hij zo hard dat we zo ongeveer de jeep uit geslingerd werden, en ineens stonden we oog in oog met een lippenbeer, daar zijn er nog maar een paar van en ze worden bijna nooit gespot. Het was nog maar de 3e keer dat de tracker er een zag en later hoorde we dat het zo weinig voorkwam dat je ze zag, dat er van de lodge uit sinds jaren er maar 5 mensen zijn geweest de ze gezien hadden, dat was dus helemaal gaaf!
De beer stond naast ons en we konden hem heel goed zien.
Na een tijdje gekeken te hebben zijn we weggegaan en naar de tempel gegaan.
Nadat we die bekeken hadden zijn we weer richting de lodge gegaan, het was inmiddels pikkedonker. En we hadden het park verlaten.
Plotseling gingen we de bocht om en ging de chauffeur hoog op de rem taan en begon hij hard te schreeuwen dat er een luipaard liep, we hadden gelukkig nog een zaklamp mee en we schenen naast de auto en daar liep hij, wat een fantastisch dier zeg! Hij stond achter de auto en we schenen bij met de zaklamp en hij keek ons aan zo van , wat moet ik hier nou mee!!! Het leek wel of we in een opname van National geographic channel zaten!!! Wat een ervaring!!!En wat zijn ze groot van zo dichtbij!!! (max 3 meter….) Na even naar ons gekeken te hebben verdween hij in de bush het donker in. We gingen verder en nog geen 200 meter verder stuitte we op een groep wilde katten en een hele grote oehoe die langs de weg zat.
Onvoorstelbaar want we zaten aan de rand van de bewoonde wereld. Zo dicht als de dieren hier naast de mensen leven, dat moet haast een eer fout gaan, best een beetje eng als je denkt wat er mis kan gaan…
In de lodge weer heerlijke traditionele rijst en curry gegeten en daarna met een geweldig voldaan gevoel naar bed gegaan, we waren allemaal helemaal doodmoe van deze bijna buitenaardse fantastische dag, die staat op ons netvlies en vergeten we never nooit meer 

Een kort lijstje van de dieren die we gezien hebben;
Luipaarden,lippenbeer,sambar herten, axisherten,olifanten,kraanvogels,pelikanen,maraboes,buffels,neushoornvogels,bijeneters,parkieten,ijsvogels,apen,arenden,mongoose,konijnen met hele lange oren, fowlerhanen (de nationale vogel), pauwen,krokodillen,gieren,zee arend,kameleon, varanen,wilde zwijnen,oehoe,wilde katten en allerlei verschillende grote en kleine vogels.

• 01 September 2012 - 14:04

Marcia:

Die foto van die tempel en die van dat aapje..... MOOIIIIIIII