Op safari - Reisverslag uit Kataragama, Sri Lanka van Pascal Linda Senna en Madée Cordes - WaarBenJij.nu Op safari - Reisverslag uit Kataragama, Sri Lanka van Pascal Linda Senna en Madée Cordes - WaarBenJij.nu

Op safari

Blijf op de hoogte en volg Pascal Linda Senna en Madée

16 Juli 2015 | Sri Lanka, Kataragama

Vanmorgen ging om 4.45 uur de wekker. Om 5 uur kregen we een lekker kopje thee op de veranda en om half 6 vertrokken we richting Yala.
Met een hele mooie jeep gingen we onderweg.
We zagen onderweg al een heleboel pelgrims die via yala naar Kataragama liepen voor het festival.
We wisten dat het er veel zouden zijn, maar deze aantallen hadden we in de verste verte niet verwacht. Ze sliepen bij elkaar onder bomen en op kleine veldjes, onvoorstelbaar!
Eindelijk in Yala aangekomen zagen we al snel de eerste wilde zwijnen. Daarna zagen we een grote groep herten, meerdere mongoos, painted storks, krokodillen, black faced monkeys, grote adelaars, waterbuffels,olifanten, heel veel verschillende soorten vogels en ga zo maar door. Tussen de middag lekker geluncht aan het strand en daarna weer verder.
Aan het einde van de middag hadden we nog steeds geen luipaard of beer gezien en de frustratie nam zienderogen toe bij onze driver. Bij elke jeep die we tegenkwamen hadden ze even contact,maar ook bij de anderen geen geluk.
Even kregen we het bericht dat er een lippenbeer gesignaleerd was, maar toen we aankwamen op de plek waar hij gezien was, was hij alweer de jungle in verdwenen.
Om 17.15 uur gaven we het op. Je moet om 18.00 uur het park uit zijn en we zouden ook de tempel nog bezoeken net buiten het park, maar om 18.30 is het hier helemaal donker dus moesten we opschieten.
Bijna bij de uitgang zagen we weer pelgrims lopen, die dus de hele dag tussen de dieren gelopen hadden (dit mag normaliter niet, maar de pelgrims mogen het 1 keer per jaar). Ineens in een oogwenk zagen we het… een luipaard die wilde gaan drinken bij een klein poeltje!
Toch nog 1 gezien. Hij keek naar ons en liep heel rustig weg, maar we hebben er een gezien !!!
We hebben nog even staan wachten om te zien of hij terugkwam maar hij kwam niet meer. Er kwamen nog 3 jeeps die hem hoopten te zien, maar hij heeft zich niet meer laten zien, we hebben dus heel veel geluk gehad.
Bij de tempel was het al bijna donker dus daar zijn we heel snel doorheen gegaan.
Op de terugweg zagen we de Ganesh tempel, de laatste plek waar de pelgrims naartoe gaan voor ze naar Kataragama gaan.
Het was al donker en ze waren net begonnen met de puja.
Onderweg hadden we de pelgrim kinderen Sultana koekjes gegeven en dat vond hij zo geweldig dat hij met ons naar de puja wilde.
Eerst voelde we ons een beetje teveel, toeschouwers op een plek waar we niet bijhoorden. Maar dat gevoel verdween als sneeuw voor de zon, wat waren we welkom!
We kregen direct een van de beste plekjes en iedereen heette ons welkom en zei Haro Hera, ( dit betekent wees welkom en heb een goed leven)
Alle vier kregen we een stip op ons voorhoofd , wat een soort derde oog is wat de geest moet openstellen voor allerlei dingen die je met je ogen niet kan zien.
Het was fantastisch om dit zo mee te maken en een heel goed begin van onze dag morgen, dan gaan we naar het festival.
We hebben een fantastische dag gehad en na een heerlijke curry bij Gem river edge rolden we alle 4 doodmoe ons mandje in.

• 18 Juli 2015 - 18:19

Rob En Mary:

Hier ben ik weer! Wat een gave dag hebben jullie gehad en wat een geluk dat jullie toch nog het luipaard gezien hebben!Wat een belevenis zal dat zijn om al die pelgrims te zien ik ben toch erg benieuwd hoe de kinderen dat morgen oppakken hopelijk kunnen ze er goed tegen.Nou ik wacht het verslag weer af met de belevenis van het festival het zal zeer indrukwekkend zijn! Geniet maar lekker verder en een hele dikke knuffel voor Senna en madée xxxx (ook voor jullie) xxxx

Liefs van(o)papa en (o)mama